Stal Mireille

Binnenbeen - buitenteugel, beetje meer activeren, gesloten houden, houd hem er aan, blijf makkelijk zitten, niet vasthouden, goed zo! Houden zo!

Handige ruiter?

Je hebt les en je instructeur vertelt je steeds wat je moet doen. Alsof hij of zij op de knoppen drukt en jou als het ware op afstand bestuurt. Ben je slim en handig op je paard, dan kun je die opdrachten misschien goed uitvoeren. En dan zal het misschien leiden tot een beter gaand paard. Maar begrijp je precies wanneer je wat moet doen en vooral, waarom?

Ik heb ‘vroegahr’ veel les gekregen op deze manier. Ik was zo’n handige ruiter en kon het gevraagde prima uitvoeren. Wat ook vaak leidde tot een beter gaand paard… DACHT ik. Was dat ook zo? Of vond de instructeur wel dat het er beter uitzag, maar was dat ‘beter’ alleen volgens het plaatje wat men wilde zien in de ring? Klopte het wel voor het paard? Nu ik meer kennis heb weet ik het antwoord. Het klopte van geen kant.

Longeren met slof?

Het beste voorbeeld hiervan was wel dat ik leerde mijn paard te longeren met een slofteugel. Om hem in de juiste buiging te krijgen ‘moest’ ik de slof aan de binnenkant strakker doen. Ik begreep er niks van: hoe kort ik de binnenkant ook deed, mijn paard bleef naar buiten kijken. En niemand kon het me uitleggen. Ik leerde niet zelf nadenken en begrijpen, ik leerde dat het plaatje er op een bepaalde manier uit moest zien. En niet welke route ik moest bewandelen om daar te komen.

Leer zelf waar de knoppen zitten

In mijn lesgeven zijn het hoe en waarom de rode draad. Dus met veel theorie en uitleg tijdens de instructie. Omdat ik heb ervaren dat je je als ruiter alleen kunt ontwikkelen als je weet hoe een paard in elkaar zit. En misschien nog belangrijker, dat je leert voelen wat er onder je gebeurt en dat je zelf weet wat je daarmee kunt doen. Rij jij op de afstandsbediening van je instructeur? Dan is de kans klein dat je zelfstandig leert waar de knoppen zitten! 

Een paar tips voor het omgaan met je instructeur:

  • Vraag net zo lang door naar het waarom tot het ‘kwartje bij je valt’
  • Probeer eerst zelf te verwoorden wat je voelt, voordat je instructeur vertelt wat hij ziet en kijk of dat met elkaar overeenkomt
  • Begrijp je iets niet? Vraag je instructeur het je op een andere manier uit te leggen
  • Hoe ‘lastig’ je instructeur je ook vindt, met al je vragen, het is zijn taak om je alles haarfijn uit te kunnen leggen!
  • Doe nooit iets met je paard waar je niet achter staat of wat voor jou niet goed voelt!

logo stal mireille small
Mireille den Hoed

Revalidatietrainer & Instructeur Klassieke Dressuur


Langewei 1A, 4033 CE Lienden
Tel: +31 (0)6 - 24 09 54 82 | info@stalmireille.nl

 CRKBO Instelling  CRKBO Instelling sbb beeldmerk